På tide med en historie
Om hva?
Virksomheten din.
For historiefortelling er et viktig tema, «noe» som må bearbeides, blant annet for å kunne gjenkjenne konkurransefortrinnet ditt og omsette det til kunden. Hva er din USP? Jobb dette inn i historiefortellingen, og budskapet du ønsker å formidle som bedrift, skaper gjennomslagskraft. Kom inn i (den potensielle) kundens «top of mind», og sørg for engasjement.
Kraften i historiefortelling
Corporate storytelling forteller tydelig hva merkevaren din står for. Det kalles ofte et formål. Det gir et klart bilde av organisasjonens misjon, visjon og kjerneverdier. Dette handler absolutt ikke om produktet eller tjenesten. Dette handler mye mer om en opplevelse. Det er dette dere ønsker å formidle. Hva det betyr å gjøre forretninger med merkevaren. Med alt innholdet du lager, ønsker du å få målgruppen til å føle at de går glipp av noe hvis de ikke umiddelbart liker, kjøper eller abonnerer. Du engasjerer virkelig en målgruppe innenfor en boble.
Rammeverk for historiefortelling
Du sørger for et rammeverk for historiefortelling som gir et godt fundament, en god konstruksjon og en god utbygning.
Rammeverket er det vi snakket om tidligere. Grunnlaget for all PR: misjon, visjon og målbare kjerneverdier som gjør det klart for kundene hva de kan forvente, og også for medarbeiderne hva som forventes av dem når det gjelder kunnskap, holdninger og atferd. Etter hvert som du bygger det opp, må du sørge for at det er forankret i organisasjonen. Dette er den interne historiefortellingen. Du involverer andre, ser etter ambassadører, deler aktivt suksesser og går fremfor alt selv foran som et godt eksempel. Når du ekspanderer, fortsetter du å kommunisere aktivt på grunnlag av tydelige valg. All kommunikasjon bidrar til å bygge den ønskede identiteten. Du fôrer målgruppen kontinuerlig med «identitetsforsterkere», så å si.
Hva inneholder en god historie?
En god historie inneholder en helt, empati, utfordring, konflikt og mot. Du trenger en helt som noen folk er interessert i. Folk assosierer seg med mennesker. Det er derfor du ser så mange kampanjer med en tydelig hovedperson. Det må være empati i en historie. Du må sympatisere med heltens «smerte». Det må være en utfordring i å ønske seg noe sterkt. Det må være en konflikt. Og jo større hindringen er, desto større er den ønskede følelsen vi ønsker å fremkalle. Og til sist, selvfølgelig, motet til å overvinne frykten.
God historiefortelling krever mye tankevirksomhet og tid. Men når det grunnleggende er på plass, har du et fantastisk grunnlag for effektiv PR og dermed talsperson. Din kleshenger for all kommunikasjon.