BungalowSpecials intervjuer Fredrik Jansson
BungalowSpecials, en del av BookerZzz, ble grunnlagt i 2004 etter suksessformelen til HotelSpecials.nl. På sammenligningssiden kan folk enkelt velge bungalower og bestille dem til den laveste prisen. Fredrik Jansson, medeier i blant annet BungalowSpecials, forklarer hvorfor han engasjerte Continews for å styrke merkevarebevisstheten sin på det nederlandske markedet.
BungalowSpecials er markedsleder når det gjelder booking av bungalower. Dette var imidlertid ikke godt kjent blant publikum. Fredrik: «Jeg har bygget opp BungalowSpecials i rundt 17 år nå, og jeg er ansvarlig for alt som har med kundene våre å gjøre. For eksempel hvordan vi kan nå dem. Vi er markedsledende i vår bransje, men det vet ikke kundene våre ennå. Vi jobber på ulike måter for å gjøre det tydelig for kundene våre at vi er den mest brukte bookingplattformen, slik at vi kan styrke markedsposisjonen vår ytterligere. For tiden jobber vi hardt med å posisjonere oss på det nederlandske markedet.»
«Vi begynte deretter å publisere om trender, støttet av data fra bestillingene våre. Det ga mye verdifull informasjon til journalistene.
I Covid-tiden ble samarbeidet mellom BungalowSpecials og Continews født. En dynamisk tid, også for fritidsbransjen. «Under Covid-pandemien vokste vi raskt. En stund var bungalower det eneste alternativet for overnattinger utenfor hjemmet. Så begynte vi å publisere om trender, støttet av data fra bestillingene våre. Det ga mye verdifull informasjon til journalister. Å publisere om data gir innsikt, for eksempel om likheter eller forskjeller sammenlignet med tidligere perioder. Vi oppdaget også mønstre med nyhetsverdi, for eksempel om favorittdestinasjoner.»
«Gi oss et tema, og vi informerer om det. Dette gjør oss i stand til å holde oss interessante.
Som sammenligningsside på nettet er BungalowSpecials avhengig av data, og organisasjonen er veldig flink til å analysere dem. Disse analysene gir verdifull input til nyhetsverdige innlegg.
«Vi er datadrevne og gjør mye research på dataene våre. Continews kommer med til tider overraskende vinklinger på hvordan vi kan bruke dataene våre som grunnlag for nyhetsverdige innlegg. De tar en proaktiv rolle i dette og sørger for kontinuitet. Til syvende og sist avhenger budskapets suksess av fremdriften, og det holder de øye med. De kommer med ideene, og vi kommer med dataene. Ved å dele informasjon med mediene kontinuerlig, forblir vi som organisasjon interessante og top of mind, noe som styrker markedsposisjonen vår.»
«Uansett hva som skjer, kan vi levere data når som helst. Gi oss et tema, og vi leverer informasjon om det. Det gjør at vi kan forbli interessante. Dessuten endrer rollene våre seg jevnlig. Da ser vi plutselig en trend som vi gjerne kommuniserer til Continews, slik at de kan lage nyheter om den. På denne måten gir vi hverandre ideer, og det fungerer.»
«Linjene er veldig korte, både mellom våre selskaper og mellom selskapene og journalistene
Continews’ arbeidsmetode er i tråd med BungalowSpecials og det som skjer i markedet, noe som gjør det hyggelig å jobbe sammen. Fredrik: «Linjene er veldig korte, både mellom våre selskaper og mellom selskapene og journalistene. I tillegg er responstiden veldig kort. Det er nødvendig, fordi effekten av en pressemelding avhenger av hvor raskt temaet blir diskutert med journalistene. I tillegg er de veldig transparente. Det fungerer veldig bra.»