Forholdet mellom PR-rådgivere og journalister: Det må to til for å danse tango

Jeg leste nylig en interessant studie i magasinet Adformatie om forholdet mellom PR-rådgivere og journalister. Resultatene var mildt sagt avslørende: ni av ti PR-rådgivere har (nesten) aldri personlig kontakt med journalister. Dette reiser spørsmålet: Hva har skjedd? Har kjærligheten mellom PR-rådgiveren og journalisten kjølnet? Burde vi ikke tvert imot «danse» mer med hverandre?
Author Casper van Diemen
Date 29 February 2024
Categorie Blogger og vlogger
Name Lenna van den Haak
WhatsApp Image 2024-02-29 at 11.14.22
Date 29 February 2024
Categorie Blogger og vlogger
Name Lenna van den Haak

Som PR-konsulent kan jeg ikke annet enn å stille spørsmål ved denne forskningen. For meg er det ingen tvil om at personlig kontakt med journalister er avgjørende. Ronald Tameling fra Entrepreneur, Koen Nederhof fra Telegraaf, Edwin van Gastel fra Solar Magazine, Dirk Kramer fra ANP og Hedzer Faber fra NHD er bare noen av journalistene jeg jevnlig ringer eller sender en melding til når jeg har relevante nyheter jeg ønsker å få plassert i deres medium.

 

Jeg erkjenner selvsagt at spillereglene noen ganger kan være litt uklare. Dynamikken mellom PR og journalistikk er i stadig endring, og det er viktig å forholde seg til den. Men én ting er sikkert: Effektiv kommunikasjon mellom meg som PR-rådgiver og journalistene er kjernen i arbeidet mitt.

 

Hvorfor tror jeg personlig kontakt er så viktig? Det handler om å bygge relasjoner og tillit. Ved å ha direkte kontakt med journalistene forstår jeg behovene deres bedre og kan skreddersy pitchen min til det de er ute etter.

 

Å ringe eller sende meldinger til journalister er bare én del av denne dansen. Det handler også om å gi relevant informasjon, overholde tidsfrister og tilby eksklusive muligheter. Jeg ser alltid muligheter i det. Jeg gir journalisten et scoop, men også verdifulle historier som treffer leserne deres.

 

Det er selvfølgelig ikke alltid like lett. Journalister oversvømmes av pitcher og pressemeldinger, og det er opp til meg å skille meg ut i mengden. Men ved å fokusere på kvalitet fremfor kvantitet og være respektfull og proaktiv i min tilnærming, styrker jeg forholdet til journalistene og oppnår gode resultater for kundene mine.

 

Dansen mellom meg og journalistene er et komplekst spill som krever samarbeid, forståelse og gjensidig respekt. For fremfor alt: Det trengs to for å danse tango

 

Les hele studien nedenfor:

https://www.adformatie.nl/pr/90-procent-van-de-journalisten-heeft-nooit-contact-met-pr

 

24-11-2022 BungalowSpecials, en del av BookerZzz, ble grunnlagt i 2004 etter suksessformelen til HotelSpecials.nl. På sammenligningssiden kan folk enkelt velge bungalower og bestille dem til den laveste prisen. Fredrik Jansson, medeier i blant annet BungalowSpecials, forklarer hvorfor han engasjerte Continews for å styrke merkevarebevisstheten sin på det nederlandske markedet.
13-04-2022 Belvilla håndterer utleie av over 40 000 luksusferieboliger for huseiere i mer enn 20 europeiske land. Ferieboliger har blitt svært populære de siste årene, spesielt i covid-19-perioden.
Previous
Next
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media