Har du noen anelse om hvor mye (drikke)vann hotellgjester bruker i gjennomsnitt? Gjett…
Det er omtrent 200 liter per rom per natt.
Ca. 50 liter spyles ned i toalettet og resten er nesten helt dusjens ansvar. Vi liker tydeligvis å gjøre det lenge når vi ikke sover hjemme.
Det må endres, mente noen få kreative hoder. Men hvordan får du gjester til å respektfullt godta å bruke mindre (drikke)vann?
Gjennom en ekstremt smart bevisstgjøringskampanje: Gjestene får muligheten til å donere 100 liter vann per overnatting på hotellets regning til en familie i nød. Dette er en mengde tilstrekkelig for en dags forbruk: til drikking, matlaging og vask. Kun halvparten av det som brukes per rom per natt.
Og det fungerer. Fordi gjestene ikke bare reagerer veldig entusiastisk på denne verdifulle kampanjen og donerer massevis, og hjelper mange familier, det resulterer også i betydelig lavere vannforbruk per rom. Og det bidrar igjen til hotellets bærekraftige ambisjoner.
Nyt vann for å gi vann.
Wow.
Hvilket verdifullt og kreativt entreprenørskap.
Floris Licht, Nikki Schouwenburg, Machiel van Dooren og Frank van der Tang: du gjør det så bra. Vi håper at DoubleTree by Hilton Amsterdam Central Station og Made Blue Foundation vil gjøre mange flotte prosjekter sammen og inspirere mange andre driftige hotelleiere.
Bidragene i blant annet Misset Horeca, Online kunnskapssenter for bærekraftig entreprenørskap og Møtemagasinet bidrar absolutt til dette!
Hvis du vil lese Floris og Machiels mer detaljerte historie om denne handlingen, kan du gjøre det – for eksempel – her: https://lnkd.in/eCKBGqhv